Utgangspunkt for giclée er foto, tegning. maleri og akvarell.
Det ferdige gicléetrykket kan aldri bli bedre en den digitaliserte originalen, og det er derfor helt avgjørende at dette gjøres på riktig måte med utstyr av høy kvalitet. Vi tilbyr dette til kunstnere som selv ikke har utstyr og kompetanse til å gjøre dette selv, og som heller ikke bruker andre fotografer til denne viktige delen av giclée prosessen.
Fotografering
Tegninger og malerier fotograferes, og det beste er å gjøre dette i vårt fotostudio slik at vi kan se resultatet på PC opp mot det originale bilde. Til dette brukes et Canon 5Ds r fullformat kamera med oppløsning 50,6 mega piksler og makro objektiver av beste kvalitet. Vi har lysutstyr fra Elinchrom og store diffusere på 120 x 180 cm og 90 x 120 cm som gir et helt jevnt lys også på store arbeider.
For kunstnere som ønsker maksimal oppløsning også for store verk og store utskrifter, fotograferer vi med panoreringsutstyr slik at hvert bilde setter sammen av flere mindre foto med opplsøning på 300 dpi. Vi bruker GigaPan EPIC Pro panoreringsutstyr som delvis automatiserer denne prosessen.
Digital etterbehandling
Med det utstyret vi bruker kreves det vanligvis minimalt med digital etterbehandling. Både fotoutstyr, skjerm og skrivere er fargekalibrert slik at fargene blir konstante i alle steg av prosessen, men for arbeider med stort spenn i fargerommet vil det alltid være behov for en viss etterbehandling for at fargene skal bli riktige. Alle foto blir tatt med et gråkort ved siden av arbeidet for å kunne få en helt riktig hvitbalanse (fargetone).
Foto av en akvarell malt på akvarellpapir vil etter fotografering få en farge rundt selve akvarellen som ikke er helt hvit, og dette må justeres. Det kan også være at kunstneren selv ønsker en justering av fargene, noe som da gjøre i samarbeid med kunstneren foran dataskjermen. Det samme kan gjelde utsnitt og små flekker som skal fjernes.
Digitale foto
Foto fra digitale kameraer er i utgangspunktet klare til trykk, men kan også ha behov for digital etterbehandling for å gi det ønskede resultat. Det fotografen/kunstneren som selv avgjør dette, og de fleste kunstnere/fotografer tar selv hånd om det digitale etterarbeidet. Det kan for eksempel være kunstnerens valgt å bruke et lavoppløselig mobilkamera til opptak.
For kunstnere/fotografer som ikke selv har utstyr og programvare til digital etterbehandling kan vi være behjelpelig med dette, både når det gjelder retusjering, utsnitt og fargejusteringer. Vi bruker Adobe Lightroom og Photoshop og arbeider på høyoppløselig EIZO skjerm som gir en nøyaktig opplevelse av hvordan fargene blir på det ferdige giclée-trykket.
Analoge foto
Analoge foto kan både være negativ film og ferdige foto på papir. Negativer skannes med utstyr for filmskanning, ferdige foto behandles som malerier, se nedenfor.